miercuri, 1 octombrie 2014

Decizia CCR nr. 463/2014 - admite exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din OUG nr. 1/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 263/2010 - sistemul unitar de pensii publice

Decizia Curtii Constitutionale a Romaniei nr. 463/2014 referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice a fost publicata in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 704, din 25 septembrie 2014.


Augustin Zegrean - presedinte
Valer Dorneanu - judecator
Toni Grebla - judecator
Petre Lazaroiu - judecator
Mircea Stefan Minea - judecator
Daniel Marius Morar - judecator
Mona-Maria Pivniceru - judecator
Puskás Valentin Zoltán - judecator
Tudorel Toader - judecator
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Cu participarea in sedinta publica din 16 septembrie 2014 a reprezentantului Ministerului Public, procuror Simona Ricu.
1. Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013 privind unele masuri bugetare si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, exceptie ridicata de Simeon Iov in Dosarul nr. 673/108/2014, de Valeriu Felnecan in Dosarul nr. 675/108/2014, de Lia Oniga in Dosarul nr. 677/108/2014, de Aurel Bozgan in Dosarul nr. 681/108/2014, de Iuliana Kovacs in Dosarul nr. 679/108/2014, de Rusalin Oprut in Dosarul nr. 680/108/2014, de Aristofan Teodorescu in Dosarul nr. 674/108/2014, de Doina Lucia Teodorescu in Dosarul nr. 676/108/2014, de Marioara Gozman in Dosarul nr. 781/108/2014 si de Savu Dumitru Sarandan in Dosarul nr. 1.284/108/2014, toate ale Tribunalului Arad - Sectia civila, de Petru Ioan Crisan in Dosarul nr. 1.285/108/2014 al Tribunalului Arad - Sectia a II-a civila si de Stefan Pavel Anghelina in Dosarul nr. 1.748/108/2014 al Tribunalului Arad - Sectia civila, care formeaza obiectul dosarelor Curtii Constitutionale nr. 251D/2014, nr. 252D/2014, nr. 267D/2014, nr. 268D/2014, nr. 288D/2014, nr. 289D/2014, nr. 328D/2014, nr. 329D/2014, nr. 332D/2014, nr. 432D/2014, nr. 439D/2014, respectiv nr. 476D/2014.
2. Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din 16 septembrie 2014, cu participarea reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate in incheierea de sedinta de la acea data, cand Curtea a conexat dosarele si a dispus, in temeiul dispozitiilor art. 57 si art. 58 alin. (3) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, amanarea pronuntarii pentru data de 17 septembrie 2014.
CURTEA, avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
3. Prin incheierile din 24, 25 si 26 martie 2014 si 9 aprilie 2014, pronuntate in dosarele nr. 673/108/2014, nr. 675/108/2014, nr. 677/108/2014, nr. 681/108/2014, nr. 679/108/2014, nr. 680/108/2014 si nr. 781/108/2014, Tribunalul Arad - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013 privind unele masuri bugetare si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului. Exceptia de neconstitu-tionalitate a fost ridicata de reclamantii Iov Simeon, Valeriu Felnecan, Lia Oniga, Aurel Bozgan, Iuliana Kovacs, Rusalin Oprut si Marioara Gozman in cadrul unor litigii avand ca obiect solutionarea cererilor de recalculare a pensiilor.
4. Prin Sentinta civila nr. 876 din 27 martie 2014, pronuntata in Dosarul nr. 674/108/2014, prin Sentinta civila nr. 924 din 3 aprilie 2014, pronuntata in Dosarul nr. 676/108/2014, prin Sentinta civila nr. 947 din 10 aprilie 2014, pronuntata in Dosarul nr. 1.284/108/2014 si prin Sentinta civila nr. 988 din 24 aprilie 2014, pronuntata in Dosarul nr. 1.748/108/2014, Tribunalul Arad - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013 privind unele masuri bugetare si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului. Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de reclamantii Aristofan Teodorescu, Doina Lucia Teodorescu, Savu Dumitru Sarandan si de Stefan Pavel Anghelina in cadrul unor litigii avand ca obiect solutionarea cererilor de recalculare a pensiilor.
5. Prin Incheierea din 22 aprilie 2014, pronuntata in Dosarul nr. 1.285/108/2014, Tribunalul Arad - Sectia a II-a civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013 privind unele masuri bugetare si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului. Exceptia de neconstitu-tionalitate a fost ridicata de reclamantul Petru Ioan Crisan in cadrul unui litigiu avand ca obiect solutionarea cererii de recalculare a pensiei.
6. In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia sustin ca prevederile de lege criticate contravin dispozitiilor art. 15 alin. (2) din Constitutie si obstructioneaza accesul liber la justitie. In acest sens, arata ca dispozitiile criticate modifica retroactiv si prevederile art. 16 din Legea nr. 283/2011, data de 1 ianuarie 2013 stabilita pentru aplicarea art. 170 din Legea nr. 263/2010 fiind modificata la 7 noiembrie 2013.
7. Autorii exceptiei sustin ca Guvernul a interpretat gresit sintagma „Definitiva si general obligatorie” din cuprinsul Deciziei Curtii Constitutionale nr. 437/2013 si, de aceea, termenul de 1 ianuarie 2013 a fost modificat la 7 noiembrie 2013, data publicarii deciziei Curtii Constitutionale. Or, Curtea Constitutionala nu a judecat temeinicia unei cifre - 1,06, 1,12, 1,17 sau oricare alta cifra, ci doar constitutionalitatea textului criticat, si anume daca acesta a modificat sau nu in mod retroactiv dispozitiile art. 170 din Legea nr. 263/2010. Este evident ca din punct de vedere constitutional intre reglementarile art. III alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 (declarate neconstitutionale) si reglementarile art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013 nu exista nicio diferenta, ambele contin reglementari retroactive, inlocuind textul art. 170 cu cifre. Prin inlocuirea textului art. 170 cu cifre este obstructionat accesul cetatenilor la justitie, cifrele („bune sau rele”) neputand fi cenzurate de instantele judecatoresti intrucat sunt „legalizate”.
8. Tribunalul Arad - Sectia civila si Tribunalul Arad - Sectia a II-a civila opineaza in sensul ca dispozitiile criticate nu retroactiveaza, fiind adoptate in vederea conformarii cu Decizia Curtii Constitutionale nr. 437/2013.
9. Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, actele de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
10. Avocatul Poporului considera, in esenta, ca dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale, acestea fiind adoptate ca urmare a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 437/2013, in temeiul art. 147 alin. (1) din Constitutie. Astfel, in acord cu art. 147 alin. (4) din Constitutie, potrivit cu care, de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, de ciziile Curtii Constitutionale sunt general obligatorii si au putere numai pentru viitor, legiuitorul a statuat ca data de acordare a drepturilor prevazute la art. 170 din Legea nr. 263/2010 data de 7 noiembrie 2013, data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei a Deciziei nr. 437/2013.
11. Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
12. In temeiul art. 76 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, s-au solicitat de la Casa Nationala de Pensii Publice urmatoarele informatii:
1. Care este indicele de corectie calculat si aplicat in practica, in perioada 23 ianuarie 2013-7 noiembrie 2013, pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011-22 ianuarie 2013 inclusiv; 2. Care este indicele de corectie calculat si aplicat in practica, in perioada 7 noiembrie-31 decembrie 2013, pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013 inclusiv.
13. Prin adresa inregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 3.094 din 9 iulie 2014, Casa Nationala de Pensii Publice a facut urmatoarele precizari:
Formula initiala de calcul al indicelui de corectie, prevazuta la art. 170 din Legea nr. 263/2010, nu se putea aplica, intrucat indicatorii prevazuti a fi utilizati la determinarea indicelui de corectie nu puteau fi cunoscuti la inceputul anului calendaristic. In vederea determinarii indicelui de corectie, Institutul National de Statistica, in conformitate cu reglementarile proprii, nu putea calcula si comunica castigul salarial mediu brut realizat pe anul 2012 decat in luna octombrie a anului 2013, „ceea ce facea imposibila acordarea indicelui de corectie de la inceput de an”. In acest context a fost adoptata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 prin care s-a stabilit utilizarea castigului salarial mediu brut definitiv, cunoscut in anul precedent celui in care se deschide dreptul la pensie pentru anul calendaristic anterior, comunicat de Institutul National de Statistica.
Dupa publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Deciziei Curtii Constitutionale nr. 437 din 29 octombrie 2013, la 7 noiembrie 2013, tinand cont de prevederile art. 147 din Constitutie, a fost adoptata Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013, potrivit careia drepturile de pensie rezultate ca urmare a aplicarii acestei decizii se cuvin de la data de 7 noiembrie 2013.
In concluzie, indicele de corectie calculat si aplicat in practica este urmatorul: 1. pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011 - 31 decembrie 2011 inclusiv: 1,06 pentru perioada 1 ianuarie 2013-6 noiembrie 2013 si 1,12 incepand cu 7 noiembrie 2013;
2. pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2012-22 ianuarie 2013 inclusiv: 1,06 pentru perioada 1 ianuarie 2013-6 noiembrie 2013 si 1,17 incepand cu 7 noiembrie 2013.
CURTEA, examinand actele de sesizare, punctele de vedere ale Avocatului Poporului, precizarile Casei Nationale de Pensii Publice, notele scrise depuse de autorii exceptiei de neconstitutionalitate in dosarele nr. 251D/2014 si nr. 252D/2014, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
14. Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
15. Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum este retinut in actele de sesizare, il constituie dispozitiile art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013 privind unele masuri bugetare si pentru modificarea si completarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de credit si adecvarea capitalului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 830 din 23 decembrie 2013, dispozitii care au urmatorul continut: 
Art. IV. - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 53 din 23 ianuarie 2013, aprobata prin Legea nr. 3/2013, cu modificarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul III, alineatele (2) si (3) se abroga.
2. Dupa articolul III se introduce un nou articol, articolul IV, cu urmatorul cuprins: 
Art. IV. -
(1) Pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011 - 22 ianuarie 2013 inclusiv, indicele de corectie care se aplica punctajelor medii anuale determinate conform prevederilor art. 95 din Legea nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, este:
a) 1,12 in situatia persoanelor ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011-31 decembrie 2011 inclusiv;
b) 1,17 in situatia persoanelor ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2012-31 decembrie 2012 inclusiv;
c) 1,17 in situatia persoanelor ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2013-22 ianuarie 2013 inclusiv
(2) In situatia persoanelor prevazute la alin. (1), indicele de corectie se aplica asupra punctajului mediu anual cuvenit sau aflat in plata la data inscrierii initiale la pensie
(3) Drepturile de pensie, rezultate in urma aplicarii indicilor de corectie prevazuti la alin. (1), se cuvin incepand cu data de 7 noiembrie 2013.”
16. Avand in vedere ca dispozitiile art. IV pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013 introduc un nou articol, art. IV, in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013, Curtea constata ca obiect al exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 53 din 23 ianuarie 2013, aprobata prin Legea nr. 3/2013, cu modificarile si completarile ulterioare.
17. Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca dispozitiile de lege criticate contravin prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2) privind neretroactivitatea legii si ale art. 21 privind accesul liber la justitie. De asemenea, invoca Decizia Curtii Constitutionale nr. 437 din 29 octombrie 2013, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 685 din 7 noiembrie
2013.
18. Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca, prin art. 170 din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 852 din 20 decembrie 2010, s-a prevazut ca, pentru persoanele inscrise la pensie incepand cu data intrarii in vigoare a acestei legi (1 ianuarie 2011), la punctajul mediu anual sa se aplice un indice de corectie „calculat ca raport intre 43,3% din castigul salarial mediu brut realizat pe anul precedent si valoarea unui punct de pensie”. Acest indice de corectie urma sa se aplice o singura data, la inscrierea initiala la pensie.
19. Intrarea in vigoare a dispozitiilor art. 170 din Legea nr. 263/2010 nu a avut loc insa odata cu intrarea in vigoare a celorlalte dispozitii ale Legii nr. 263/2010, respectiv la data de 1 ianuarie 2011, ci a fost amanata la data de 1 ianuarie 2012 [potrivit art. 193 alin. (2) din Legea nr. 263/2010] si, ulterior, la data de 1 ianuarie 2013 [potrivit art. II art. 16 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 80/2010 pentru completarea art. 11 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul bugetar, precum si pentru instituirea altor masuri financiare in domeniul bugetar, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 636 din 10 septembrie 2010, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 283/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 887 din 14 decembrie 2011]. Prin urmare, dispozitiile art. 170 din Legea nr. 263/2010 au intrat in vigoare la data de 1 ianuarie 2013, astfel ca, pana la aceasta data, indicele de corectie reglementat de acest text de lege nu a putut fi aplicat pensiilor obtinute de la intrarea in vigoare a Legii nr. 263/2010.
20. Incepand cu 1 ianuarie 2013 art. 170 din Legea nr. 263/2010 a inceput sa produca efecte, astfel ca pensionarii al caror drept la pensie s-a deschis dupa 1 ianuarie 2011 au dobandit dreptul de a li se recalcula din oficiu pensia cu luarea in calcul a indicelui de corectie.
21. La data de 23 ianuarie 2013 a intrat insa in vigoare Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 care a modificat art. 170 alin. (1) din Legea nr. 263/2010, prevazand ca indicele de corectie se calculeaza „ca raport intre 43,3% din castigul salarial mediu brut realizat si valoarea unui punct de pensie in vigoare la data inscrierii la pensie, actualizata cu rata medie anuala a inflatiei pe anul 2011”. Totodata, s-a modificat si art. 170 alin. (2) din Legea nr. 263/2010, avand urmatorul cuprins: „Incepand cu anul 2013, castigul salarial mediu brut realizat, prevazut la alin. (1), este cel definitiv, cunoscut in anul precedent celui in care se deschide dreptul la pensie pentru anul calendaristic anterior, comunicat de Institutul National de Statistica.”
22. Prin art. III alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 s-a prevazut ca, „In anul 2013, indicele de corectie care se aplica punctajului mediu anual determinat conform prevederilor art. 95 din Legea nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, este 1,06.” Potrivit alin. (2) si (3) din acelasi articol, acest indice urma sa se aplice si punctajelor medii anuale calculate pentru persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis incepand cu luna ianuarie 2011, respectiv dupa data intrarii in vigoare a Legii nr. 263/2010. In preambulul acestei ordonante de urgenta a Guvernului se precizeaza ca aceasta a fost adoptata „tinand cont de faptul ca indicatorii in raport cu care se majoreaza anual valoarea punctului de pensie si se calculeaza indicele de corectie, realizati pe anul precedent, nu sunt cunoscuti la inceputul anului calendaristic” si „in vederea corelarii prevederilor Legii nr. 263/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, cu data la care institutiile competente fac publice valorile unor indicatori utilizati la stabilirea valorii punctului de pensie si a indicelui de corectie si pentru acordarea drepturilor prevazute de lege”.
23. Curtea Constitutionala, prin Decizia nr. 437 din 29 octombrie 2013, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 685 din 7 noiembrie 2013, a admis exceptia de neconstitutionalitate si a constatat ca dispozitiile art. III alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 sunt neconstitutionale, intrucat contravin prevederilor art. 15 alin. (2) din Legea fundamentala. In acest sens, Curtea a statuat ca „dispozitiile art. III din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 nu pot fi aplicate decat persoanelor al caror drept la pensie s-a deschis dupa intrarea in vigoare a acestui act normativ, alin. (1) al acestui articol urmand sa isi produca astfel efectele pentru aceste persoane”, deci pentru persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis dupa data de 23 ianuarie
2013. Referitor la persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis pana la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2013, adica pana la 22 ianuarie 2013 inclusiv, Curtea a statuat ca „acestea beneficiaza de aplicarea indicelui de corectie reglementat de art. 170 din Legea nr. 263/2010, constatand ca, „tot ca efect al legii, casele de pensii ar fi trebuit ca, incepand cu data de 1 ianuarie 2013, sa procedeze la aplicarea indicelui de corectie pensiilor obtinute dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 263/2010, cu aplicarea indicelui de corectie reglementat de art. 170.”
24. In vederea punerii de acord a dispozitiilor de lege constatate ca fiind neconstitutionale cu prevederile Constitutiei, Guvernul a prevazut prin art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013 completarea cu art. IV in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 - dispozitii care formeaza obiect al prezentei exceptii de neconstitutionalitate. In preambulul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 113/2013, se mentioneaza ca aceasta a fost adoptata intrucat, „in vederea conformarii cu Decizia Curtii Constitutionale nr. 437/2013, se impune stabilirea unor indici de corectie diferiti” si „tinand cont ca scopul acordarii indicelui de corectie este acela de a asigura venituri diferite in functie de anul pensionarii, utilizand castigul salarial mediu brut realizat si valoarea punctului de pensie [...]”.
25. Astfel, prin art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013, completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013, s-a stabilit ca, pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011-22 ianuarie 2013 inclusiv, indicele de corectie care se aplica punctajelor medii anuale este urmatorul: 1,12 in situatia persoanelor ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011-31 decembrie 2011 inclusiv; 1,17 in situatia persoanelor ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2012-31 decembrie 2012 inclusiv; 1,17 in situatia persoanelor ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2013-22 ianuarie 2013 inclusiv.
26. Asa cum arata si Casa Nationala de Pensii Publice prin adresa inaintata la solicitarea Curtii Constitutionale, indicii de corectie prevazuti la art. IV alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 reprezinta rezultatul aplicarii formulei de calcul prevazute de art. 170 din Legea nr. 263/2010, cu luarea in calcul a castigului salarial mediu brut realizat, specific fiecarui an avut in vedere: 2011, 2012 si 2013.
27. Asadar, Curtea retine ca dispozitiile art. IV alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013, completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013, nu reprezinta o modificare retroactiva a art. 170 din Legea nr. 263/2010, asa cum sustin autorii exceptiei, ci rezultatul aplicarii formulei de calcul prevazute de textul din Legea nr. 263/2010, pentru ipoteza persoanelor ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011-22 ianuarie 2013 inclusiv, cu luarea in calcul, in mod corespunzator, a castigului salarial mediu brut realizat in anul precedent celui in care s-a deschis dreptul la pensie.
28. De asemenea, nu poate fi retinuta nici critica de neconstitutionalitate raportata la prevederile art. 21 din Constitutie, care consacra accesul oricarei persoane la justitie pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor legitime. Curtea retine ca art. IV din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 nu ingradeste accesul liber la justitie.
29. Referitor la data de la care se cuvin drepturile de pensie rezultate in urma aplicarii indicilor de corectie prevazuti la art. IV alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013, Casa Nationala de Pensii Publice, prin adresa inaintata la solicitarea Curtii Constitutionale, precizeaza ca in perioada 1 ianuarie 2013-6 noiembrie 2013 s-a aplicat un indice de corectie de 1,06 [reglementat de art. III alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013] pentru persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis in intervalul 1 ianuarie 2011-22 ianuarie 2013.
30. Curtea constata ca, prin Decizia nr. 437 din 29 octombrie 2013, a statuat ca persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis pana la data intrarii in vigoare a Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2013, adica in perioada 1 ianuarie 2011-22 ianuarie 2013, beneficiaza de aplicarea indicelui de corectie reglementat de art. 170 din Legea nr. 263/2010, incepand cu data de 1 ianuarie 2013. Cu toate ca Decizia Curtii Constitutionale nr. 437 din 29 octombrie 2013 s-a publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, la data de 7 noiembrie 2013, dreptul persoanelor pensionate in perioada 1 ianuarie 2011-22 ianuarie 2013 la indicele de corectie reglementat de art. 170 din Legea nr. 263/2010 s-a nascut la 1 ianuarie 2013, data intrarii in vigoare a acestor prevederi.
31. Prin art. IV alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013, completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013, legiuitorul a stabilit ca, pentru persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011-22 ianuarie 2013, indicele de corectie rezultat din aplicarea formulei de calcul prevazute la art. 170 din Legea nr. 263/2010, se cuvine incepand cu data de 7 noiembrie 2013, data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a deciziei Curtii Constitutionale.
32. Asa cum a statuat in mod constant Curtea, incepand cu Decizia Plenului nr. 1/1995 privind obligativitatea deciziilor sale pronuntate in cadrul controlului de constitutionalitate, „puterea de lucru judecat ce insoteste actele jurisdictionale, deci si deciziile Curtii Constitutionale, se ataseaza nu numai dispozitivului, ci si considerentelor pe care se sprijina acesta”. In acelasi sens sunt Decizia nr. 1.415 din 4 noiembrie 2009, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 796 din 23 noiembrie 2009, Decizia nr. 414 din 14 aprilie 2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 291 din 4 mai 2010, Decizia nr. 415 din 14 aprilie 2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 294 din 5 mai 2010, si Decizia nr. 1.615 din 20 decembrie 2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 99 din 8 februarie 2012.
33. Asadar, considerentele Deciziei nr. 437 din 29 octombrie 2013 pe care se sprijina solutia de admitere sunt general obligatorii, astfel incat legiuitorul, prin adoptarea art. IV alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013, completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013, trebuia sa stabileasca, pentru persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011-22 ianuarie 2013, ca acestea beneficiaza de aplicarea indicelui de corectie reglementat de art. 170 din Legea nr. 263/2010, incepand cu data de 1 ianuarie 2013.
34. Este indubitabil ca efectele deciziilor Curtii Constitutionale se produc numai pentru viitor, de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a acestora, asa cum prevede art. 147 alin. (4) din Constitutie. Asadar, incepand cu data de 7 noiembrie 2013, data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a Deciziei nr. 437 din 29 octombrie 2013, timp de 45 de zile, dispozitiile art. III alin. (2) si (3) au fost suspendate de drept, iar legiuitorul era obligat - potrivit art. 147 alin. (1) din Constitutie - sa puna de acord prevederile neconstitutionale cu dispozitiile Constitutiei.
35. Aceasta obligatie a fost realizata partial prin art. IV pct. 1 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013 [dispozitii care au abrogat art. III alin. (2) si (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013] si prin introducerea in cuprinsul Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 a art. IV alin. (1) si (2) care stabilesc - pentru persoanele ale caror drepturi la pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011-22 ianuarie 2013 - indici de corectie diferentiati, dupa cum urmeaza: 1,12 in situatia persoanelor ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011-31 decembrie 2011 inclusiv; 1,17 in situatia persoanelor ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2012-31 decembrie 2012 inclusiv; 1,17 in situatia persoanelor ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2013-22 ianuarie 2013 inclusiv.
36. Insa, prin alin. (3) al art. IV al Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 1/2013, completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013, s-a prevazut - ignorandu-se considerentele Deciziei Curtii Constitutionale nr. 437 din 29 octombrie 2013 - ca drepturile de pensie rezultate in urma aplicarii indicilor de corectie calculati conform prevederilor art. 170 din Legea nr. 263/2010 pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011-22 ianuarie 2013 se cuvin incepand cu data de 7 noiembrie 2013.
37. Chiar daca in motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorii acesteia nu indica expres textul art. 147 din Constitutie ca fiind incalcat, din sustinerile lor reiese ca se critica, in principal, faptul ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013 nu a pus de acord textul criticat cu dispozitiile constitutionale. Or, potrivit art. 142 alin. (1) din Legea fundamentala, Curtea Constitutionala este garantul suprematiei Constitutiei, iar, potrivit art. 1 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, Curtea Constitutionala este unica autoritate de jurisdictie constitutionala in Romania. Astfel, Curtea Constitutionala este competenta a se pronunta asupra situatiei de neconstitutionalitate create prin nerespectarea considerentelor Deciziei nr. 437 din 29 octombrie 2013.
38. Asa cum s-a retinut in mod constant in jurisprudenta Curtii Constitutionale, de exemplu, prin Decizia nr. 1.018 din 19 iulie 2010, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 511 din 22 iulie 2010, adoptarea de catre legiuitor a unor norme contrare celor hotarate intr-o decizie a Curtii Constitutionale, prin care se tinde la pastrarea solutiilor legislative afectate de vicii de neconstitutionalitate, incalca Legea fundamentala. Or, intr-un stat de drept, astfel cum este proclamata Romania in art. 1 alin. (3) din Constitutie, autoritatile publice nu se bucura de nicio autonomie in raport cu dreptul, Constitutia stabilind in art. 16 alin. (2) ca nimeni nu este mai presus de lege, iar in art. 1 alin. (5) ca respectarea Constitutiei, a suprematiei sale si a legilor este obligatorie.
39. Prin urmare, Curtea constata ca dispozitiile art. IV alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013, aprobata prin Legea nr. 3/2013, introduse prin art. IV pct. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 113/2013, contravin prevederilor art. 147 din Constitutie, intrucat indicii de corectie rezultati din formula de calcul prevazuta de art. 170 din Legea nr. 263/2010, pentru persoanele ale caror drepturi de pensie s-au deschis in perioada 1 ianuarie 2011-22 ianuarie 2013, trebuie sa se cuvina incepand cu 1 ianuarie 2013, asa cum a constatat Curtea prin Decizia nr. 437 din 29 octombrie 2013, iar nu cu data de 7 noiembrie 2013.
40. In final, Curtea constata ca, potrivit art. 147 alin. (1) din Constitutie, efect al prezentei decizii de declarare a neconstitutionalitatii dispozitiilor art. IV alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 este suspendarea de drept a acestor dispozitii timp de 45 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentei decizii, iinterval in care Guvernul sau Parlamentul, dupa caz, are obligatia constitutionala sa puna de acord aceste dispozitii cu prevederile Constitutiei, tinand cont de considerentele deciziilor Curtii Constitutionale. In ipoteza in care aceasta obligatie constitutionala nu este indeplinita in termenul de 45 de zile, dispozitiile art. IV alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 isi inceteaza efectele juridice.
41. Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu unanimitate de voturi,
CURTEA CONSTITUTIONALA In numele legii DECIDE:
1. Admite, in parte, exceptia de neconstitutionalitate ridicata de Simeon Iov in Dosarul nr. 673/108/2014, de Valeriu Felnecan in Dosarul nr. 675/108/2014, de Lia Oniga in Dosarul nr. 677/108/2014, de Aurel Bozgan in Dosarul nr. 681/108/2014, de Iuliana Kovacs in Dosarul nr. 679/108/2014, de Rusalin Oprut in Dosarul nr. 680/108/2014, de Aristofan Teodorescu in Dosarul nr. 674/108/2014, de Doina Lucia Teodorescu in Dosarul nr. 676/108/2014, de Marioara Gozman in Dosarul nr. 781/108/2014 si de Savu Dumitru Sarandan in Dosarul nr. 1.284/108/2014, toate ale Tribunalului Arad - Sectia civila, de Petru Ioan Crisan in Dosarul nr. 1.285/108/2014 al Tribunalului Arad - Sectia a II-a civila si de Stefan Pavel Anghelina in Dosarul nr. 1.748/108/20 14 al Tribunalului Arad - Sectia civila si constata ca dispozitiile art. IV alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice sunt neconstitutionale.
2. Respinge, ca neintemeiata, exceptia de neconstitutionalitate ridicata de aceiasi autori in aceleasi dosare si constata ca dispozitiile art. IV alin. (1) si (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/2013 pentru modificarea si completarea Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice sunt constitutionale in raport cu criticile formulate. Definitiva si general obligatorie. Decizia se comunica celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, Tribunalului Arad - Sectia civila si Tribunalului Arad - Sectia a II-a civila si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Pronuntata in sedinta din data de 17 septembrie 2014.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent, Ioana Marilena Chiorean